Html Free Code


Followers

18 September 2012

KEPENTINGAN PERANCANGAN PERNIAGAAN

   Antara perancangan perniagaan adalah mendapatkan pertimbangan dan kelulusan pihak bank. Perkara yanag paling terpenting untuk memulakan sesuatu perniagaan adalah kesungguhan. Jika tiada bukti melalui penyediaan racangan perniagaan, phak bank akan mengatakan bahawa kita tidak serius dan hangat-hangat tahi ayam. Lebih-lebih lagi untuk mendapatkan kepercayaan pihak lain terutamanya pihak bank yang menyediakan pembiayaan dari segi modal.


   Selain itu, melihat dan menilai perniagaan secara keseluruhan. Tujuan yang kedua adalah untuk kegunaan uasahaan itu sendiri. Bagaimana mereka boleh melihat dan menilai secara keseluruhan. Sebab dan tujuan perniagaan itu diwujudkan. Perkara yang paling penting adalah produk yang akan dipasarkan atau mungkin servis dan perkhidmatan yang akan disediakan kepada pelanggan.

   Seterusnya, menjadi garis panduan untuk pengurusan perniagaan. Tujuan menyediakan rancanga perniagaan adalah untuk menjadi garis panduan menguruskan perniagaan supaya menjadi lebih sisitematik. Tentang produk atau jenis perkhidmatan dan servis yang akan dijalankan.

   Selanjutnya, mengkaji dan menilai potensi. Rancangan perniagaan juga ditulis untuk mengkaji dan menilai sama ada perniagaan yang akan dilaksanakan mempunyai potensi untuk terus maju atau sebaliknya.

    Akhir sekali, sebagai idea untuk menyakinkan pihak lain. Rancangan perniagaan juga mempunyai tujuan bagi menyakinkan pihak-pihak tertentu tentan idea-idea perniagaan dan boleh dijadikan sebagai asas bagi cadangan mendapatkan pembiayaan.


post by: Nabilah Shahri