Html Free Code


Followers

17 September 2012

DISEBALIK PERANCANGAN PERNIAGAAN

  Perancangan perniagaan ialah sebuah dokumaen bertulis yang memberi keteranagn berkenaan perniagaan atau projek yang hendak dijalankan secara menyeluruh. Rancangan perniagaan bagi semua orang untuk menyatakan dengan spesifik rancangan perniagaan disediakan. Antaranya ialah seperti memohon pembiayaan kewangan dari institusi kewangan berkaitan. Ianya juga dikenali sebagai merancang projek baru dan menilaikan daya maju projek yang dirancangkan dan sebagainya.


    Rancangan prniagaan umumnya mengandungi beberapa aspek penting antaranyanya ialah latar belakang perniagaan, latar belakang pemilik dan rakan kongsi, rancang organisasi, rancangan operasi dan rancangan kewangan untuk mengendalikan sesebuah perniagaan yang ingin ditubuhkan. Manakala bagi maklumat-maklumat penting yang harus ada alamat bagi menyatakan alamat perniagaan dan alamat surat menyurat. selain itu, bentuk perniagaan menyatakan sama ada perniagaan berbentuk perseorangan, perkongsian atau syariakt sendirian berhad. Tarik atau nombor perniagaan harga untuk perniagaan yang telah didaftarkan sahaja. Jika belum didaftarkan nyatakan masih dalam proses pendaftaran modal permulaan merupakan jumlah modal yang dibubarkan oleh usahawan ke dalam perniagaan. Bagi perniagaan sendirian berhad nyatakan modal dibenar dan modal dibayar perniagaan. Akhir sekali bank menyatakan bank dimana perniagaan mempunyai akaun. 

  Membuka perniagaan mesti mempunyai rancangan pemasaran iaitu barang atau perkhidmatan yang ditawarkan merancangann dengan jelas bentuk barangan atau perkdmatan yang akan ditawarkan kepada setiap pelangan. Selain itu, sasaran pasaran iaitu profail pelangan di sekitar kewanagn berkenaan. Menerangkan juga mengenai saiz pasaran dalam bentuk unit atau rnggit jualah, atau kedua-dua sekali. Ini merupakan langkah pertama dalam menganggarkan ramalan jualan. Seterusnya adalah dari segi ramalan jualan untuk membanyu syarikat mengeluarkan produk bagi memenuhi permintaan dan menbantu menyediakan anggaran kewangan yang mencukupi bagi meneruskan perniagaan setiap tahun. 

   Dalam memestikan perniagaan yang ingin ditubuhkan perlu diperlihatkan menerusi rancangan kewangan iaitu kos pelaksaan projek yang ingin dijalankan oleh setiap perniagaan projek yang ingin di jalankan oleh setiap perniaga-perniaga baru. Selain itu, dapat dilihat menerusi sumber pembiayaan projek pengeluaran pemasaran itu sendiri. Penyata pendapatan juga penting bagi memastikan keuntungan atau rugi semasa sesebuah perniagaan itu dilaksanakan. Kunci kira-kira juga perlu ada untuk penyata akaun. Jadual bayaran balik pinjaman atau sewa beli harus diambil kira untuk menyelesaikan hutang-hutang yang tertunggak dapat dijelaskan pada tarikh dan masa yang telah ditetapkan. Ini termasuk juga jadual susutnilai kenderan, banguan , perabot dan lain-lain asset tetap adalah termasuk dalam kategori belanja. 

     Disini jelaslah setiap pemohon hendaklah mengulas seba ringkas tujuan projek ini dijalankan dan rancangan perniagaan serta menekankan harapan agar rancangan perniagaan ini dipertimbangkan denganayat dan terma yang bersesuaian supaya rancangan perniagaan anda menyakinkan pihak penilaian projek.



post by:  siti normah